Anne Teresa VS Beyoncé

La juxtaposition d’extraits de vidéos de Beyoncé et d’un film réalisé dans les années 80 pour la compagnie Rosas rend perplexe bien des gens.

La réponse d’Anne Teresa De Keersmaeker:
« Like so many people, I was extremely surprised when I got a message through Facebook about the special appearance of my two choreographies – Rosas danst Rosas (1983) and Achterland (1990) in Beyoncé’s new videoclip Countdown. I was asked if I were now selling out Rosas into the commercial circuit…
When I saw the actual video, I was struck by the resemblance of Beyoncé’s clip not only with the movements from Rosas danst Rosas, but also with the costumes, the set and even the shots from the film by Thierry De Mey. Obviously, Beyoncé, or the video clip director Adria Petty, plundered many bits of the integral scenes in the film, which the videoclip made by Studio Brussel by juxtaposing Beyoncé‘s video and the Rosas danst Rosas film gives a taste of. But this videoclip is far from showing all materials that Beyoncé took from Rosas in Countdown. There are many movements taken from Achterland, but it is less visible because of the difference in aesthetics.
People asked me if I’m angry or honored. Neither, on the one hand, I am glad that Rosas danst Rosas can perhaps reach a mass audience which such a dance performance could never achieve, despite its popurality in the dance world since 1980s. And, Beyoncé is not the worst copycat, she sings and dances very well, and she has a good taste! On the other hand, there are protocols and consequences to such actions, and I can’t imagine she and her team are not aware of it.
To conclude, this event didn’t make me angry, on the contrary, it made me think a few things.
Like, why does it take popular culture thirty years to recognize an experimental work of dance? A few months ago, I saw on Youtube a clip where schoolgirls in Flanders are dancing Rosas danst Rosas to the music of Like a Virgin by Madonna. And that was touching to see. But with global pop culture it is different, does this mean that thirty years is the time that it takes to recycle non-mainstream experimental performance?
And, what does it say about the work of Rosas danst Rosas? In the 1980s, this was seen as a statement of girl power, based on assuming a feminine stance on sexual expression. I was often asked then if it was feminist. Now that I see Beyoncé dancing it, I find it pleasant but I don’t see any edge to it. It’s seductive in an entertaining consumerist way.
Beyond resemblance there is also one funny coincidence. Everyone told me, she is dancing and she is four months pregnant. In 1996, when De Mey‘s film was made, I was also pregnant with my second child. So, today, I can only wish her the same joy that my daughter brought me. »

Anne Teresa De Keersmaeker October 10th, 2011

Tagué , , , , ,

Une réflexion sur “Anne Teresa VS Beyoncé

  1. Guillaume Loslier-Pinard dit :

    Je ne crois pas que cela prend trente ans pour que le mainstream récupère une œuvre d’avant-garde. Avant même que Beyoncé ne commence à envahir les écrans avec son clip, l’oeuvre De Keersmaeker s’était probablement déjà fait dénaturer, quelque part, à son insu. Mais maintenant, avec Youtube et compagnie, les artistes underground d’hier et aujourd’hui sont mieux médiatisés et les artistes pop… mieux surveillés: il est facile pour le public d’identifier les copies et de faire des comparaisons très rapidement.

    Du côté du cinéma, par exemple, ça n’a pas pris beaucoup de temps avant que le générique inventif d’Enter the Void de Gaspar Noé ne se fasse copier par l’équipe de Kanye West… Et ça n’a pas pris de temps, non plus, pour qu’on juxtapose les deux vidéos.

    Le propos de Rosas danst Rosas, son «edge», a été oublié dans sa version pour la masse, ça, c’est inévitable. Je trouve quand même réconfortant de savoir que certaines personnes s’en sont rendues compte, et que leur constat n’est pas passé inaperçu. Peut-être qu’avant, ce n’aurait pas été le cas.

    Single Ladies vs. Mexican Breakfast : http://www.youtube.com/watch?v=kjm8Wr22i3k
    All of the lights vs. Enter the Void : http://dailyscene.com/did-kanye-west-copy-artistic-vision-for-latest-music-video/

Laisser un commentaire

Entrez vos coordonnées ci-dessous ou cliquez sur une icône pour vous connecter:

Logo WordPress.com

Vous commentez à l'aide de votre compte WordPress.com. Déconnexion / Changer )

Image Twitter

Vous commentez à l'aide de votre compte Twitter. Déconnexion / Changer )

Photo Facebook

Vous commentez à l'aide de votre compte Facebook. Déconnexion / Changer )

Photo Google+

Vous commentez à l'aide de votre compte Google+. Déconnexion / Changer )

Connexion à %s

%d blogueurs aiment cette page :